Advertisement

En Español: Artist Leticia Bernaus forces us to distrust what we see

  • 13
    Shares

The God of War Collage by Leticia Bernaus. — from the Series “28 Days”

Leticia Bernaus’ 28 Days

Prairie Lights — through April 30

Reception for Leticia Bernaus

Prairie Lights — Saturday, April 15 at 5 p.m.

por Pablo Ottonello

En la época de las tecnologías accesibles y los fotógrafos de facto (¡tiempos de camaritas en el celular!) la artista desarrolla una propuesta visualmente incómoda. Es inexacto llamarlas fotografías, porque no son sólo eso.

Si la fotografía liberó a la pintura de la obligación de retratar la realidad (como explica muy bien André Bazin en su ensayo “Ontología de la Imagen Fotográfica”), muchos años después la artista Leticia Bernaus parece preguntarse qué tiene que hacer ahora este medio devenido antiguo.

¿Qué es y qué debe hacer hoy la fotografía? ¿Qué significa ser un autor fotográfico en los tiempos de Instagram, en plena e irreversible era digital?

28 Días es un proyecto de la artista Lara Mossler que explora el ciclo menstrual femenino siguiendo un diario personal y una serie de meditaciones guiadas, en cuyo marco invita a otras artistas a explorar sus propios ciclos hormonales. Las imágenes de Leticia Bernaus, 28 fotomontajes a razón de uno por día, son su respuesta a esta iniciativa.

Bernaus da vuelta al uso referencial de la fotografía y se dedica a explorar, contaminar y superponer. Algunos motivos se repiten: siluetas, figuras, rostros y cuerpos de mujeres. Pero también rocas, manchas que parecen pétalos, formas geométricas, asimetrías, mundos y lunas y fondos florales. La naturaleza en su extraña combinación con rasgos de humanidad.

¿De dónde extrae las imágenes? De fotos originales tomadas por la autora, de archivos propios, de postales que compra en remates, de Internet, de revistas antiguas. En la serie 28 Días toda imagen puede convertirse en figura o fondo. Nada tiene jerarquías de antemano. La obra de Bernaus contradice el sentido común, la utilidad esencial de la foto: obstruye retratos antiguos con imágenes de planetas coloridos, canibaliza severas fotos familiares alterando los fondos, cambia rostros por lomos de peces, aplica manchas, enturbia, crea contornos, transparencias.

Si nuestra época exige claridad y nitidez, las imágenes de Bernaus parecen ir en contra de la pureza, que es una forma conservadora de simplificación. Nos obliga a desconfiar de lo que vemos; nos obliga a rever. La dirección de su obra es a favor de los falseamientos, los cruces, la opacidad, las filtraciones de sentido.

Bernaus falta el respeto a la noble decencia de la fotografía. En vez, elige el erotismo de la creación irrespetuosa. Queda claro que el autor/autora, en tiempos tan intermediados por pantallas, no es quien solamente hace la foto, sino el montajista, el hábil compaginador, el espíritu sensible que sugiere un nuevo orden al caos: quien ve lo que el resto se pierde.

Translated by Kelsi Vanada

In an age of easily-accessible technology and de facto photographers (when there are little cameras in our phones!) this artist makes visually uncomfortable designs. It’s not quite right to call them photographs, because they aren’t just that.

If photography has released painting from its obligation to portray reality (as André Bazin explains so well in his essay “The Ontology of the Photographic Image”), the artist Leticia Bernaus seems to wonder, many years later, what this medium can do now as it’s becoming old-fashioned.

What is photography today, and what can it do? What does it mean to be a photographic author in the age of Instagram, at the height of an irreversibly digital era?

28 Days is a project by the artist Lara Mossler which explores the female menstrual cycle following a personal diary and a series of guided meditations, a framework in which other artists are invited to explore their own hormonal cycles. Leticia Bernaus’ images, 28 photomontages at the rate of one per day, are her response to this initiative.

Bernaus turns the referential use of photography on its head and engages in exploring, contaminating and superimposing. Some motifs are repeated: silhouettes, figures, women’s faces and bodies. But there are also rocks, splotches that look like petals, geometric forms, worlds and moons and floral backgrounds. Nature in strange combination with human features.

Where does she get the images? From original photos taken by the artist herself, from personal archives, from postcards bought at auctions, from the internet, from old magazines. In the series 28 Days, any image can be converted into a figure or background. There are no pre-existing hierarchies. Bernaus’ work contradicts the typical understanding of the basic utility of the photo: She blocks old portraits with images of colorful planets, cannibalizes serious family photos by altering their backgrounds, switches out faces for fish fillets, applies streaks, blurs, creates contours, overlays.

If our age demands clarity and sharpness, Bernaus’ images seem to go against purity, which is a conservative form of simplification. She forces us to distrust what we see; she forces us to resee. The direction of her work is in favor of distortions, intersections, opacity, the filtering of meaning.

Bernaus disrespects the noble decorum of photography. Instead, she chooses the eroticism of disrespectful acts of creating. It’s clear that it isn’t the photographer, in this age so mediated by screens, who generates photos, but rather the montage-maker, the skilled collator, the perceptive spirit who proposes a new order in the chaos: the one who sees what others miss.

Pablo Ottonello is an Argentinian writer and Ph.D. candidate.

Kelsi Vanada is a poet and translator.

This article was originally published in Little Village issue 218.


  • 13
    Shares

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Name *

Keep it free.

Support local independent media with a monthly contribution in any amount.

BUY HALF-PRICE GIFT CARDS